BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Vi søger en skoleleder til en nyopsplittet og selvstændig skole – er det dig?
Allerød Kommune søger en skoleleder til Engholmskolen med tiltrædelse den 1. oktober 2023.
Om Engholmskolen
Siden 2016 har Engholmskolen været en del af Kratbjergskolen, en distriktsskole med ca. 1200 elever fordelt på afdeling Engholm, afdeling Ravnsholt og Kongevejsskolen(specialskole). På baggrund af en politisk beslutning vil Kratbjergskolen blive opdelt 1. august 2023, så der fremover vil være to selvstændige folkeskoler: Engholmskolen og Ravnsholtskolen.
Engholmskolen vil fremover være en selvstændig folkeskole med ca. 700 elever fra 0. - 9. klasse, en SFO med ca. 250 elever, en gruppeordning med ca. 45 elever og en specialskole med ca. 26 elever.
Engholmskolen har en god beliggenhed op til grønne områder, og er nem at nå med offentlige transportmidler. Skolen er velfungerende med gode traditioner for både børn og personale, hvor engagement, tillid og faglighed er nøgleord. Skolen står solidt funderet i både faglighed og værdier og er begunstiget af en personalegruppe med både erfaring og kapacitet. Her møder man et personale, der brænder for deres arbejde og dagligt glæder sig til at undervise og samarbejde. Alle har et stærkt fokus på at gøre hver elev parat til livet i samarbejde med forældrene og arbejder ud fra, at alle børn gør det bedste, de kan.
Skolen er kendetegnet ved at have en engageret forældrekreds, der aktivt deltager i skolens liv, samt en ambitiøs og udviklingsorienteret bestyrelse og personalegruppe.
Gruppeordning på Engholmskolen: Gruppeordningen har til huse på skolen og målgruppen er normaltbegavede elever, som udviser socialkognitive vanskeligheder, dvs. vanskeligheder i forhold til socialt samspil, kontakt, kommunikation, forestillingsevne, samt ift. adfærd og emotionel regulering. I denne gruppe er der ca. 45 elever fra 0. - 9. klasse. En del af eleverne har tilknytning til almenklasserne og medarbejderne arbejder tæt sammen om at skabe en bro mellem almenklasser og gruppeordningen.
Specialskolen Kongevejsskolen: Skolen har til huse på egen matrikel ca. 3,5 km fra Engholmskolen. Afdeling Kongevej er en heldagsskole for unge i 7. - 9. klasse med problemer af indlæring-/følelsesmæssig og/eller social karakter med behov for et alternativt læringsmiljø, hvor skoledagen er mere praktisk og individuelt tilpasset. Eleverne er normaltbegavede unge, der har behov for at lære og udvikle sig i et mindre tilbud. Skolen har pt. 26 elever, hvor de 8 er på en behandlingsplads.
I Allerød Kommune arbejder vi med et bredt fokus på, at alle børn har ret til et godt børne- og ungeliv, hvor de trives og udvikler sig gennem læring og dannelse. Vi arbejder ud fra en fælles børne- og ungepolitik og et børne- og læringssyn, der forpligter alle aktører på den fælles vej mod leg, læring og trivsel for børn og unge.
Børne- og læringssynet er baseret på, at børn og unge skal udvikle sig til hele mennesker, hvor både faglige, personlige og sociale kompetencer er lige vigtige. I Allerød Kommune tror vi på, at alle tre kompetenceformer er afgørende for et velfungerende og berigende liv med trivsel og aktiv deltagelse i de fællesskaber, børn og unge indgår i.
Du kan læse mere om Allerød Kommunes børne- og læringssyn og børne- og ungepolitik her: link
Skolelederens ansvarsområder og opgaver
Med udgangspunkt i Allerød Kommunes politikker, værdier og strategier varetager skolelederen den overordnede ledelse af Engholmskolen. Dette indebærer bl.a. at sikre synlige mål og klare pædagogiske principper og værdier på alle skolens områder i samarbejde med skolebestyrelsen.
Samtidig skal skolelederen:
- evne både at lede for ved at gå forrest og vise retningen, og at lede efter ved at søge sammen med medarbejdere, elever og øvrige aktører at skabe fortsat udvikling – kort sagt en leder, der lytter og viser vej
- sikre trivsel og godt arbejdsmiljø for såvel børn som personale
- sikre mere af det, der virker og mindre af det, der ikke har effekt på børnenes læring, udvikling og trivsel
- sikre relevant faglig og pædagogisk dialog og tydelig kommunikation
- sikre at skolen arbejder resultat- og udviklingsorienteret og medvirker i udviklingstiltag på tværs af kommunen
- have høje ambitioner på skolens og elevernes vegne
- fastholde og udvikle det gode samarbejde, der eksisterer mellem dagtilbud og skole således, at der sikres en helhed i børnenes liv og en tryg skolestart
- sammen med skolebestyrelsen udvikle og fastholde det gode samarbejde mellem skole og hjem og udnytte de store forældreressourcer, som skolen besidder
- sikre solid økonomi- og administrationsstyring
- sikre godt samarbejde i MED-organisationen.
Vi forventer, du har følgende kompetencer:
- Relevant lederuddannelse og dokumenteret ledelseserfaring på skolelederniveau samt solid pædagogisk viden – i teori og i praksis.
- Du har konkret erfaring med opbygningen af inkluderende fællesskaber for både børn og voksne og gerne erfaring med specialundervisningsområdet.
- Er god til at skabe positive relationer – både for dig selv, men også for og mellem dine omgivelser.
- Brænder for udviklingen af inkluderende læringsmiljøer og kan se muligheder i et tættere samarbejde mellem specialområdet og almenområdet.
- Du er en dygtig personaleleder, der skaber følgeskab og gejst.
- Strategiske og visionære kompetencer som kan fremme skolens udvikling.
- Sans for det helhedsorienterede med et tværfagligt fokus.
- Evner at tænke ud af boksen og sammen med andre aktører skabe nye muligheder og smarte løsninger.
- Administrative evner og overordnet indsigt i økonomistyring.
- Erfaring med at arbejde i en politisk styret organisation.
Derudover lægger vi vægt på følgende personlige egenskaber:
- Du udviser analytiske evner og er god til at skabe overblik.
- Du har stærke kommunikative kompetencer.
- Du har en anerkendende, positiv og lyttende ledelsesstil, hvor samarbejde og dialog er nøgleord.
- Du har god fornemmelse for, hvornår der skal medinddrages, lyttes, udfordres, delegeres og følges op.
- Du er modig, handlekraftig og evner at træffe også svære beslutninger
- Du skal kunne inspirere, give faglig sparring og feedback.
- Du er robust og tillidsvækkende med et energiniveau og en arbejdsglæde, der smitter.
- Du har en naturlig autoritet og optræder professionelt.
- Du har plads til overskud og humor – også når der er travlt.
Den samlede ledelse består af skoleleder, souschef, en afdelingsleder, en afdelingsleder/SFO- leder, en afdelingsleder for gruppeordning og en daglig leder for Kongevejsskolen.
Om stillingen
Vi tilbyder en spændende og udfordrende skolelederstilling på en skole, som er præget af høj faglighed og stort engagement. Du bliver desuden en del af en skoleledergruppe, som arbejder tæt sammen og som i fællesskab udvikler det samlede skolevæsen.
I Allerød Kommune leverer vi i fællesskab det gode professionelle arbejde. Leder- og medarbejdergrundlaget er referenceramme for, hvordan vi agerer i arbejdsfællesskaberne, når vi løser kerneopgaverne med det formål at skabe værdi for borgerne.
Leder- og medarbejdergrundlaget har til formål at:
- synliggøre forventningerne til lederne og medarbejderne, som er ansat i kommunen,
- fremme og understøtte den løbende dialog om ledelse og medarbejderskab
- skabe sammenhæng på tværs
- være vores fælles referenceramme for, hvordan vi vil agere, når vi bliver i tvivl
Du kan læse Allerød Kommunes leder- og medarbejdergrundlag her.
Stillingen besættes på kontraktvilkår i henhold til overenskomsten. Der vil blive indhentet straffeattest på den person, der tilbydes ansættelse i stillingen.
Ansættelsesproces og - vilkår
Ansættelsesudvalg er bredt sammensat af medarbejdere fra både undervisning og SFO, ledere, administration, skolebestyrelse, kommunens personalechef samt Skole- og dagtilbudschefen. Direktøren for området deltager i 2. samtale.
Ansættelsesudvalget udvælger ansøgere til 1. samtalerunde og gennemfører herefter 1. og 2. samtalerunde. Ansættelsesudvalget vurderer ansøgerne ud fra de faglige, ledelsesmæssige og personlige kompetencer, der er beskrevet stillingsopslaget.
Ansøgningsfrist d. 6. august 2023, hvor ansøgningerne skal være modtaget via vores hjemmeside.
Første samtale finder sted d. 16. august 2023 og 2. samtale afholdes d. 25. august 2023.
Kandidater, der går videre til 2. samtale, skal gennemføre en personprofil.
Der vil blive indhentet referencer forud for afholdelse af 2. samtale.
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du meget velkommen til at kontakte konstitueret skole- og dagtilbudschef Anna Recinella på 21 17 05 78.
Ønsker du at besøge skolen, kan du kontakte daglig leder Morten Bothe på 40 70 78 05.
Vi glæder os til at modtage din ansøgning.
Allerød Kommune ligger i hjertet af Nordsjælland i en smuk og varieret natur. Kommunen har tæt på 26.000 indbyggere og byder på et aktivt forenings- og erhvervsliv og gode idræts- og fritidsmuligheder.
Der er gode transportmuligheder både til og fra kommunen. Der går S-tog hvert 10. minut fra Allerød Station.
Kommunen har ca. 2.000 medarbejdere, der arbejder ud fra et fælles værdisæt om åbenhed, respekt og troværdighed. Dialog og samarbejde er nøgleord, der kendetegner god ledelse i Allerød Kommune.
Organisationen baserer sig på flade strukturer, stor selvbestemmelse og gode udviklingsmuligheder.
Allerød Kommune er en røgfri arbejdsplads med røgfri arbejdstid.
Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=be9785e6)
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Furesø Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Allerød Kommune - Kratbjergskolen Afd. Engholm, Rådhusvej, 3450 Allerød
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 06-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://www.ofir.dk/resultat/Jobannonce.aspx?ofirId=be9785e6&action=sendApplicationUrl&utm_source=job.jobnet.dk&utm_medium=referral
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5864398